DANSK
Skal du fjernundervise så kan mange af opgaverne til de 10 kanonfilm også anvendes.
Til dansk er opgaverne lavet med udgangspunkt i at eleverne skal producere noget, hvor IT indgår. I de fleste af opgaverne er der lagt op til team/gruppearbejde men mange kan fint laves af eleven selv - eller som et online-samarbejde mellem flere elever. Herunder er en beskrivelse af opgaverne samt forslag til ændringer, hvis de skal bruges til fjernundervisning.
Kig i opgaverne under “dansk” til de enkelte film
for en detaljeret beskrivelse af forløbet og de IT-værktøjer der anvendes.
Eleverne kan altid se filmene her på sitet.
Film | Opgave til Dansk med IT. | Ændringer ift. fjernundervisning |
Frivillighed | Blogindlæg, fx på padlet. | Eleven laver blogindlægget selv. Eleven kommunikerer med læreren online. |
Det danske sprog | Ordbogsopslag | Eleverne laver 3-4 ordbogsopslag selv eller sammen med en anden. De kommunikerer online. Eleverne lægger dem på den interaktive tavle hvor de kan kommentere på hinandens ordbogsopslag. |
Frihed | Kort film
| Eleverne deles i grupper af 2-3 der kommunikerer online. Hver elev optager ca. 1 minut film ud fra opgaven. Èn elev redigerer filmen færdig og uploader den. |
Ligestilling | Radioavis
| Hver elev optager et indslag til radioavisen med de tre dele: oplæg-indslag-nedlæg. Èn elev redigerer til et samlet indslag. |
Tillid: | Lille film til sociale medier (45-60 sek). | Udgangspunktet for den korte film er et interview – eller flere hvor eleverne tager udgangspunkt i en af problematikkerne fra filmen. Eleverne laver her et eller flere interview online (skype, facetime, meet etc) som de optager. Hver elev redigerer sit interview. Èn elev redigerer den samlede film. |
Hygge: | Interaktiv plakat | Anvendes en af de online-tjenester til at lave interaktive plakater som er nævnt i opgaven, så kan eleverne arbejde sammen om dem der ved at invitere hinanden. Hver elev kan selvfølgelig også lave sin egen plakat. |
Velfærdssamfundet
| Indslag til TV-avisen. | Opgaven er at lave et nyhedsindslag omkring det danske velfærdssamfund til tv-avisen / nyhederne i tv. Det kan være svært enkeltvis med mindre eleverne kan få nogle hjemme til at være fotografer. I stedet kan eleverne optage en screencast (se hvordan i opgaven til “lighed for loven”). Her kan de både optage dem selv og vise deres indslag på skærmen. Vil de interviewe nogen kan de også det. |
Frisind
| Skriv et essay.
| Opgaven til eleverne er at skrive et essay med “frisind” som overordnet emne. Opgaven er individuel og kan fint løses hjemme.
|
Den kristne kulturarv
| En billedcollage med tekst (padlet ordbog).
| Denne aktivitet går ud på at eleverne sammen skal lave en visuel billedordbog. Opgaven kan laves af den enkelte elev hjemme og foregår online. |
Lighed for loven | En screencast
. | Opgaven er at lave en screencast, den kan de fint lave selv. Har de brug for at interviewe nogen, kan de indlejre og optage det i screencasten. |
10 kanoner - opgaver til fjernundervisning
SAMFUNDSFAG OG KOOPERATIV LÆRING
Skal du fjernundervise så kan mange af opgaverne til de 10 kanonfilm også anvendes. Til samfundsfag er opgaverne lavet med udgangspunkt i kooperativ læring (CL) og her er fokus jo normalt på at aktiviteten foregår i klasselokalet eller i teams.
Herunder er forslag til hvordan nogle af CL-opgaverne kan ændres, så de kan laves online. Det er selvfølgelig ikke det samme som at stå ansigt til ansigt i klasselokalet, men meget kan alligevel foregå med høj kvalitet over online-video som fx Skype, Meet, Facetime, Messenger eller andre. Nogle videotjenester kan supportere ret mange deltagere ad gangen, helt op til 100. De fleste kan også benyttes på mobiler.
Kig i opgaverne under “samfundsfag” til de enkelte film for en detaljeret beskrivelse af forløbet.
Eleverne kan altid se filmene her på sitet.
Film | CL-struktur og opgave | Ændringer ift. fjernundervisning |
Frivillighed | Svar-Bazar | Læreren og eleverne er online – eleverne ved hvordan de kan få kontakt med læreren. Eleverne får tilsendt opgavearket. Eleverne mødes online, fx 7-8 eller flere. Eleverne “vandrer” mellem hinanden online, stiller spørgsmål osv. Eleverne tjekker deres svar med en tilfældig fra klassen. Læreren kan kontaktes.
|
Det danske sprog
| Dobbeltcirkler | Denne CL-aktivitet kan ikke gennemføres online – tilpas evt. en anden til opgaven. |
Frihed | Handlingskort | Læreren og eleverne er online – eleverne ved hvordan de kan få kontakt med læreren. Læreren deler eleverne i teams/grupper der mødes online. Læreren sender handlingskortene til én elev fra hver gruppe. Eleverne gennemfører aktiviteten. Eleverne kommunikerer nu med læreren omkring de to bunker – hvor der var enighed og hvor der ikke var. |
Ligestilling | Mødet på midten og ordet rundt. | Læreren og eleverne er online – eleverne ved hvordan de kan få kontakt med læreren. Læreren deler eleverne i teams/grupper der mødes online. Læreren sender spørgsmålene (se opgaven) til hvert team/gruppe. Eleverne noterer på computeren i stedet for et A3-ark – de kan fx dele et dokument som de alle skriver i. Resten af aktiviteten foregår som beskrevet i opgaven. |
Tillid | Team interview | Læreren og eleverne er online – eleverne ved hvordan de kan få kontakt med læreren. Læreren deler eleverne i teams/grupper der mødes online. Læreren sender interviewspørgsmål til eleverne (se opgaven). Trin 1, 2 og 3 gennemføres af eleverne. |
Hygge | Værdi-linje | Denne CL-aktivitet kan ikke gennemføres online – tilpas evt. en anden til opgaven. |
Velfærdssamfundet | Team-erklæring | Læreren og eleverne er online – eleverne ved hvordan de kan få kontakt med læreren. Læreren deler eleverne i teams/grupper der mødes online. Læreren sender interviewspørgsmål til eleverne (se opgaven), fx gennem chatten løbende eller alle på en gang. Eleverne deler deres fælles team-erklæring med læreren. |
Frisind | Vælg fra viften | Læreren og eleverne er online – eleverne ved hvordan de kan få kontakt med læreren. Læreren deler eleverne i teams/grupper der mødes online. Læreren sender hele opgavearket med spørgekortene til eleverne. Eleverne vælger spørgekort og gennemfører aktiviteten som beskrevet i opgaven. |
Den kristne kulturarv |
Quiz og byt | Læreren og eleverne er online – eleverne ved hvordan de kan få kontakt med læreren. Eleverne får tilsendt opgavearket – læreren har skrevet elevernes navne ud for hvert spørgsmål så eleverne har ét hver. Læreren fortæller eleverne hvor mange gange de skal gennemføre quiz og byt, fx 5-7. Eleverne mødes nu 1 og 1 online og gennemfører trin 2-6. Eleverne “ringer” nu en anden op online og laver igen trin 2-6 osv. Eleverne melder tilbage til læreren. |
Lighed for loven | Hjørner | Denne CL-aktivitet kan ikke gennemføres online – tilpas evt. en anden til opgaven. |