Underviseren sætter en før-læsnings-aktivitet af den film om frihed som eleverne skal se i gang. Underviseren fortæller eleverne, at vi bedre kan huske det, vi læser og ser, hvis hjernen arbejder aktivt med filmen / teksten og filmens / tekstens emne både før, under og efter de har set den.
Det væsentlige er at aktivere forhåndsforståelse for emnet, så hjernen bliver klar til at modtage nye oplysninger. Eleverne skal kunne fokusere på de informationer i filmen, som opfylder formålet med at se den.
Dette kan gøres på mange måder, herunder er skitseret nogle muligheder:
- Lad eleverne skrive ned hvad de allerede ved om emnet, kender til det eller har erfaring med.
- Lad eleverne interviewe hinanden om emnet.
- Lad eleverne pege på og forklar 3-5 vigtige ord fra filmen.
Underviseren stiller spørgsmål til de enkelte teams eller på klassen – og lader eleverne diskutere, fx i grupper. Eksempler på spørgsmål kunne være:
- Hvad forbinder I med titlen?
- Lav en brainstorm over, hvorfor frihed er vigtigt.
- Tænk på din egen frihed. Er der forskel mellem den, dine forældres, dine bedsteforældres?
Lav en kort film
Opgaven er oplagt til pararbejde. Der skal bruges en mobil og en bærbar til redigering.
Når man laver video har man ofte en tendens til at fokusere på det rent tekniske, og der kan gå virkeligt meget tid med redigering osv. Det er ikke meningen her. Der bør bruges så lidt tid som muligt på at redigere og mest tid på at forberede interviewet. Pointen er, at eleverne skal lave så få og så lange optagelser som muligt, så det tager kortest mulig tid at redigere. Fokus er på kvaliteten af indholdet i videoen.
Videoen skal beskrive den problematik fra filmen, der arbejdes med.
Eleverne skal tage udgangspunkt i en af problematikkerne fra filmen og lave en kortfilm om den. Læreren fastsætter en passende længde, fx 3 minutter. Hvordan eleverne behandler problematikken i filmen er op til dem, men de kan fx stille spørgsmål, lave interviews, forklare ord/vendinger osv. i filmen.
Det kan være godt at lave et storyboard først. SmåP.dk har et klar til brug her: https://småp.dk/media/55019/Storyboard.pdf
DR /Skole en fin guide her, hvor du får en masse tips og tricks, samt skabeloner til at arbejde med film. Se siden her: https://www.dr.dk/skole/dansk/tema/lav-din-egen-film
Skabelonerne er gode som forberedelser til interviewet og kan frit redigeres, så de passer til klassens niveau og den tid, I vil bruge på projektet. Ellers kan filmlinjen.dk anbefales. (http://www.filmlinjen.dk/Public/HowTo.aspx). Her får du en fin guide til filmproduktion.
Til at redigere kan man fx bruge www.loopster.com eller www.magisto.com (gratis) eller skoletube.dk (MovieCut), hvis din skole har adgang. Mange har også fine videoredigeringsprogrammer liggende på deres bærbare.
Videoen kan fx vises på klassen og uploades på en lukket kanal. Husk at få tilladelse først fra dem, der interviewes.